Wat is nu die vermaarde gesprekkencyclus? Yumi Stamet schreef een boeiende analyse over de gesprekkencyclus in het onderwijs en de CAO afspraken . Citaat: In de cao PO 2009 staat dat er periodiek met elke werknemer gesprekken moeten worden gevoerd over het (toekomstig) functioneren van de werknemer door middel van een professionele gesprekkencyclus, bestaande uit loopbaangesprekken, functioneringsgesprekken, beoordelingen of andersoortige gesprekken die hetzelfde beogen.
In haar analyse beschrijft zij wat de cyclus volgens de CAO’s inhoudt en welke afspraken er zijn gemaakt. Daarbij merkt zij op dat de praktijk anders is. De meeste scholen voeren functioneringsgesprekken. Loopbaangesprekken en beoordelingsgesprekken lijken incidenteel te zijn: ze worden vooral gevoerd wanneer de situatie of de medewerker er zelf om vragen. Je kunt wel zeggen: scholen hebben een grote voorkeur voor functioneringsgesprekken. Het is de vraag of die voorkeur en incidentele aanpak goed uitpakken voor:
- de duurzame ontwikkeling van medewerkers
- de kwaliteit van het onderwijs en
- de ontwikkeling van de medewerker.
In de volgende berichten komen we hier op terug.
Succes vandaag!
Toevoegingen? U bent welkom om te reageren! Herkenning? Uw voorbeelden zijn welkom. Contact? Klik hier.
Soortgelijk nieuws:
- Metzo en gesprekkencyclus METZO college uit Doetinchem wil de gesprekkencyclus vernieuwen. De focus ligt hierbij...