Gesprekkencyclus (3) | goede gewoontes en tips

Gepubliceerd op door & geplaatst in COSMO, gesprekkencyclus.

Gesprekkencyclus 3 | drie goede gewoontes, 9 tips

Je wenst elke werknemer en elke leidinggevende een maximale motivatie toe. Nog sterker: De motivatie van de medewerker zou doelstelling nummer één moeten zijn in de gesprekkencyclus. Daarbij gaat het er om dat je met elke medewerker kunt praten over die eigen innerlijke motivatie. Dat 1 op 1 gesprek met de medewerker wordt een onderwerp voor het volgende blog. In dit blog gaat het over  motiverend gedrag van de leidinggevende. De laatste jaren is er veel onderzoek gedaan en is er veel feitelijk bewijs wat u als leidinggevende kunt doen aan de motivatie van uw team.

Wat je aandacht geeft groeit

U wist het al sinds uw studietijd: positieve aandacht en waardering leiden tot positief gedrag. En nu blijkt het ook uit neurologische studies. Hersenen kunnen weinig met negatieve signalen en stress. Die leiden vooral tot “versmalling van het gedrag”. Onder het effect van stress gaan hersenen twee dingen doen: denken aan vluchten en draaien op de automatische piloot.  U kunt dit op school vertalen in: “ik maak af wat nodig is en dan snel naar huis”. Terwijl waardering en aandacht een heel ander effect hebben: ze geven de hersenen de kans om te groeien en om nieuwe dingen te gaan doen.  De hersenen “gooien de luiken open en gaan om zich heenkijken”. Ze  krijgen daardoor de ruimte om nieuw gedrag te proberen en nieuw gedrag kan veel beter worden vastgelegd in het geheugen. Hoe bereikt u deze “state of mind” bij uw medewerkers? Uit veel onderzoek blijkt de leidinggevende een beslissende factor.   Het zit hem doorgaans in de waardering en aandacht die een leidinggevende voor de teamleden heeft. Dit is gemakkelijker te bereiken dan u denkt.  Drie gezonde gewoontes voor elke leidinggevende:

  1. Geef veel complimenten
  2. Gun alle teamleden veel momenten van aandacht
  3. Waardeer elke inspanning

 

De eigen klus motiveert

De intrinsieke drijfveren hebben een sterk effect.  Een heel sterke drijfveer is “autonomie”; zelfstandigheid. En zelfstandig zijn valt tegenwoordig niet mee. Het onderwijs van nu zit vol met richtlijnen, regels en routines.  Die zijn wellicht goed voor het grote goed. Maar voor de hersenen werken de “moetjes” niet fijn.  Ze kunnen al snel stressoren zijn.  Het tegenovergestelde van de “moetjes” is de eigen klus. Daarmee wordt bedoeld: Iets dat je zelf nuttig vindt en leuk is en dat je zelf kunt uitdenken.  Onderzoek wijst aan dat de eigen klus of het eigen project van enorme waarde voor mensen is: een goede eigen klus geeft betekenis, verbindt je met de school en motiveert. Drie belangrijke kenmerken van de eigen klus:

  1. Een korte doorlooptijd (het einde is altijd in zicht)
  2. Van betekenis voor anderen
  3. Zelf gekozen

Niet elke taak erbij is daarom een geschikte  “eigen klus”.  Ik denk bij klus aan een kort project. Op een school komen ze ook voor. Bijvoorbeeld in de kwaliteitszorg: daarin staat een scala van grote en kleine acties uit de PDCA cyclus (kwaliteitszorg).  Daar zitten acties bij die vast goede “eigen klussen” zijn. Wellicht werkt het om teamleden een keus te geven en één van de acties op zich te nemen. Teamleden een bijdrage laten leveren aan de kwaliteitszorg heeft een bonus: de grotere betrokkenheid bij de school.

 

Sluit de cirkel: alles heeft een begin en een eind.

FLOW is tegenwoordig deel van onze woordenschat.  Ook die van u wellicht. Flow is het gevoel helemaal op te gaan in je werk en er het maximale uit te halen.  Iedereen heeft dat gevoel wel eens. Vaak in de sport of hobby en in soms in  het werk. En hoe komen mensen in die flow terecht? De onderzoeker Mihály Csíkszentmihályi heeft er veel en systematisch onderzoek naar gedaan. Uit zijn onderzoek haalt hij drie voorwaarden:

  • Duidelijke doelen
  • Onmiddellijke feedback
  • Het juiste niveau van uitdaging

U begrijpt dat die voorwaarden gemakkelijk zijn te vinden in de sport. Je weet meestal wel  wat het doel is. En de feedback is altijd helder: de vissen in je net, de score op het bord, de tijd op de stopwatch. In sport en spel is de cirkel bijna altijd gesloten. Je weet waar je begint, waar je bent en waar je uitkomt. In het werk kan het moeilijk zijn om in een flow te komen: doelstellingen zijn diffuus, scores zijn er niet of nauwelijks  en het resultaat is pas veel later te zien.  Terwijl  werk juist leuk wordt als het een helder doel heeft en als het op een gegeven moment af is. Juist daarom maak ik hierboven reclame voor die tijdelijke, zelf gekozen,  “eigen klus”.

De gesprekken met uw medewerkers zijn een manier om de cirkel te sluiten; om doelstellingen helder te houden en resultaten voelbaar te maken; om zin te geven aan het werk dat zij doen. Een mooie taak voor de leidinggevende. Door de dagelijkse  gesprekken met uw medewerker kunt u bijdragen aan flow.  Daarom deze drie tips voor de gesprekkencyclus :

  1. Werk met duidelijke beginsituaties en doelstellingen
  2. Geef heel vaak feedback. Maak voortgang zichtbaar en voelbaar!
  3. Werk met een duidelijk einde. Door het resultaat te benoemen en het te vieren.

Succes vandaag!

 

 

Toevoegingen? U bent welkom te reageren? Herkenning? Uw voorbeelden zijn welkom. Contact?  Klik hier.

Jeroen Meliezer

 

Soortgelijk nieuws:

  1. Gesprekkencyclus (2): Begin bij het begin| De verbinding van de school In het vorige bericht scheef ik dat de gesprekkencyclus een...
  2. Gesprekkencyclus (1) | van procedure naar gesprek Wat is nu die vermaarde gesprekkencyclus? Yumi Stamet schreef een...
  3. Reflectievragenlijst in COSMO inzichtelijk voor leidinggevende U als leidinggevende wil met leerkrachten over het werk praten,...

Tags: , , ,

  • Comments are closed.