Bevorderen en het voorspellen van de toekomst: LC is meer dan LB+

Gepubliceerd op door & geplaatst in competenties, COSMO, gesprekkencyclus, Werven personeel.

Verschil tussen bevorderen en belonen
In mijn praktijk kom ik bevorderingen tegen die verkeerd uitvallen. Het kan gebeuren: Ik denk aan de teamleider die niet echt de leiding neemt, de secretaresse die verdrinkt in haar werk en de leerkracht die zich niet redt met een groep. Dat heeft vaak te maken met onze voorspellingen.
Als u schoolleider bent, zijn er momenten waarop u de toekomst voorspelt. Bijvoorbeeld bij het bevorderen van medewerkers en bij het aantrekken van nieuw personeel. Want: u voorspelt of iemand goed is in werk wat hij of zij nog niet heeft. Het houden van sollicitatiegesprekken is voorspellen van de toekomst. Als u een jonge leerkracht interviewt voor een leerkrachtfunctie in groep 4, probeert u te voorzien hoe goed zij zal zijn in die baan. Het bevorderen van LB naar LC is voorspellen van de toekomst. De leerkracht heeft de beoogde functie nog niet, toch moet u beoordelen of hij straks de LC-taken goed zal invullen.

Appels en perenbevorderen van LB naar LC
De grootste valkuil daarbij is het nadenken over de nieuwe functie. Vaak wordt de leerkracht beoordeeld op competenties (bekwaamheidseisen) van de functie die hij of zij nu heeft. Maar de functie die de leerkracht misschien gaat krijgen is er juist een die om heel andere competenties vraagt. In de scriptie van Bernice van Staalduine* wordt dit bijvoorbeeld goed uitgelegd: vaak wordt gesteld dat de LC functie om dezelfde competenties vraagt. Dat zou kloppen als de LC-er eenvoudigweg een heel goede LB-er is. In haar scriptie legt Bernice uit dat dit niet klopt: de LC functie heeft een andere functiebeschrijving en andere taken. Daar horen ook andere competenties en eisen bij. Dan wordt het meer gokken dan voorspellen, met alle nadelen voor de leerkracht en voor de school. Kan er een probleem ontstaan met de bevordering van een LB-er? Toch wel. Uw beste leerkracht op LB-niveau hoeft niet uw beste leerkracht op LC niveau te zijn. Net zo min, als de beste leerkracht een uitstekende ib-er of teamleider hoeft te zijn.

Oplossing in de functiemix
Gokken is onnodig, het is best te voorkomen. Als ik kijk naar de scholen die ik ken, zie ik drie oplossingen.
1) Denk na over de nieuwe functie. Een mooi voorbeeld van, hoe het wel moet, zag ik bij het METZO college. Daar kunnen leerkrachten zich opgeven voor meer complexe functies. Bij die functies horen nieuwe beschrijvingen met nieuwe taken. In de ene functie kan dat coaching zijn, in een andere functie kan het om onderwijsvernieuwing gaan en in nog een andere functie om managementtaken. Daarbij horen dus nieuwe competenties en nieuwe “competentieprofielen”. Deze nieuwe functies worden daardoor echt heel andere functies. Leerkrachten die zich voor de nieuwe functies opgeven gaan ander werk erbij doen en moeten iets heel anders kunnen. In de communicatie naar leerkrachten wordt dit ook goed uitgelegd. Doe zoals het Metzo: besteedt tijd aan de nieuwe functie. Breng in kaart welke nieuwe taken erbij komen, welke kwaliteiten dit vraagt en welke competenties. De nieuwe taken heeft u doorgaans al opgenomen in de functiemix. Vaak zijn het taken in het zorgbeleid, onderwijskunde of begeleiding van leerkrachten.
2) Maak gebruik van beoordeling op de nieuwe competenties. Dit kunt u doen als u de leerkracht alvast een aantal van de nieuwe taken kunt geven. Als een leerkracht het nieuwe werk al doet, kunt u letterlijk zien hoe de leerkracht zich redt met de nieuwe taken. U kunt de leerkracht zelfs coachen op deze nieuwe taken en competenties. Dan is ook is de beoordeling op nieuwe competenties mogelijk.
3) Laat een assessment doen op basis van de nieuwe taken. Er zijn diverse bureaus die assessment centers voor leerkrachten uitvoeren. Bij dit assessment kunnen juist de nieuwe taken beoordeeld worden. In de praktijk zie ik scholen die de bevordering baseren op zowel de eigen beoordeling als de beoordeling in een assessment center.

 

Bernice van Staalduine schreef bij Interstudie-NDO de scriptie
Contextualizing Teacher Competences voor haar studie aan de Universiteit van Amsterdam. Klik hier voor de volledige tekst.

 

Soortgelijk nieuws:

  1. Reflectievragenlijst in COSMO inzichtelijk voor leidinggevende U als leidinggevende wil met leerkrachten over het werk praten,...
  2. Toegepast competentiemanagement Scholen werken met competentiemanagement. Waarschijnlijk hebt u als schooldirecteur dit...
  3. Metzo en gesprekkencyclus METZO college uit Doetinchem wil de gesprekkencyclus vernieuwen. De focus ligt hierbij...
  4. Gesprekkencyclus (2): Begin bij het begin| De verbinding van de school In het vorige bericht scheef ik dat de gesprekkencyclus een...

Tags:

Reageer

Registreer je bij SIKON - Niet verplicht, maar je reacties zijn dan voortaan direct geplaatst!

De registratie is alleen voor de reacties op de site en je gegevens zullen nergens anders voor worden gebruikt.