Snel op weg met gesprekken cyclus

Gepubliceerd op door & geplaatst in competenties, COSMO, gesprekkencyclus.

Wat te bereiken met functioneringsgesprekken?

Vraag je aan leidinggevenden of  zij met hun mensen praten, is het antwoord “Vaak!”. Als je mensen vraagt of zij goede gesprekken met hun leidinggevende hebben,  is het antwoord: “Zelden ….”.  Dat is een logisch verschil en een boeiend verschil. Je kunt mensen nog wat meer vragen stellen zoals:

  1. Bespreek je regelmatig wat je moet bereiken in jouw werk?
  2. Bespreek je de resultaten van je werk?
  3. Bespreek je de ontwikkeling in jouw functioneren?
  4. Praat jij over je persoonlijke ambities?

Stel die vragen eens aan wat mensen om je heen. Ik krijg soms “Ja!” als antwoord.  Dat is mooi. Want wie daar ja op zegt is actief bezig   met de eigen “duurzame inzetbaarheid”. De definitie volgens het NEN: Duurzame inzetbaarheid is het vermogen van de medewerker om nu en in de toekomst toegevoegde waarde te leveren voor een organisatie en daarbij zelf ook meerwaarde te ervaren. Ik vertaal dat in: resultaat voor de organisatie, inzetbaar en tevreden.

Mocht het je lukken om een heel team te vinden waarin iedereen “Ja!” antwoordt, is er iets bijzonders aan de hand. Ze zijn er, deze bijzondere teams. Vaak heb je dan te maken met bijzondere leidinggevenden. Deze leidinggevenden bereiken dat op verschillende manieren.

  1. Er zijn er die vier keer per jaar een goed gesprek met hun medewerker voeren. Daar maken zij blijkbaar tijd voor.
  2. En anderen die zorgen dat de gesprekken onderling gevoerd worden. Ze organiseren het zo dat hun mensen onderling of met anderen goede gesprekken voeren.

Misschien dat je het eerste onhaalbaar vindt. Dat kan. Stel dat je een team van 20 mensen leidt, besteedt je al snel 80 uur per jaar aan gesprekken. Daarbij kost het je ook 80 uur inzet van je teamleden. Maar de leidinggevenden die het wel doen, zeggen toch dat ze het terugverdienen in de inzet en resultaten van hun mensen. Overigens hoor je deze leidinggevenden ook zeggen dat functioneringsgesprekken en beoordelingsgesprekken als vanzelf gaan.

Daarnaast zijn er redenen om die onderlinge gesprekken te organiseren. Tijdgebrek van een teamleider kan een reden zijn. De belangrijkste is echter, dat mensen veel van elkaar leren. Breng bijvoorbeeld  mensen die iets willen bijleren in contact met collega’s die daar juist goed in zijn. Of laat mensen die sterk verschillen van werkaanpak eens wat vaker met elkaar uitwisselen wat volgens hen goed werkt. Experts* noemen dit het creëren van een lerend team. Op Harvard vinden ze dat dit bijdraagt aan de intelligentie van de groep of de organisatie.

*) Lees…

 

Soortgelijk nieuws:

  1. Gesprekkencyclus (5) | Het echte gesprek Een goed gesprek begint met vier vragen Echte gesprekken tussen...
  2. Product tarieven Prijs voor 360 graden feedback NSA competenties Buiten COSMO bieden...
  3. Fantastische Functioneringsgesprekken? Kwantiteit! Onlangs heeft een collega uitgebreid onderzoek gedaan naar het effect...

Tags:

Reageer

Registreer je bij SIKON - Niet verplicht, maar je reacties zijn dan voortaan direct geplaatst!

De registratie is alleen voor de reacties op de site en je gegevens zullen nergens anders voor worden gebruikt.